Epidemia przeniosła pokazy mody do Internetu. Wpłynęła również na to, jak kolekcje wyglądają. Idealnym odzwierciedleniem tego stanu rzeczy jest prezentacja projektów Haute Couture jesień/zima 2020 marki VIKTOR&ROLF.
Składa się ona z trzech mini serii. W każdej z nich można znaleźć projekt koszuli nocnej, szlafroka oraz płaszcza. Podział na trzy części podyktowany jest konkretnymi nastrojami związanymi z otaczającą nas rzeczywistością.
Pierwsza z nich, jest odzwierciedleniem najbardziej negatywnych emocji. Burzowe chmury wkomponowane w lekką, satynową koszulę nocną, to uwydatnienie złych emocji, które nagromadziły się w nas przez izolację. Podobny charakter ma masywny, szenilowy szlafrok o przytłaczających rozmiarach. Z pewnością jednak, najbardziej nasączony wrogami emocjami jest płaszcz. Jego rozmiar oraz stożki, przypominające kolce, mają za zadanie tworzyć wokół właściciela bezpieczną przestrzeń. Podczas gdy, stają się w pewnym sensie zagrożeniem dla otoczenia. Czy projektanci chcieli podkreślić zmianę, jaka zaszła w nas przez tę sytuację? Możliwe. Negatywne, przytłaczające emocję uwydatnione w tych projektach obrazują, jak bardzo ludzi przygniotła kwarantanna, a zarazem jak nas od siebie oddaliła zarówno fizycznie, jak i emocjonalnie.
Następna seria, poświęcona jest sprzecznym stanom ducha, które zagościły w nas w czasie pandemii. Ponownie koszula nocna, jest nośnikiem charakteryzujących tę część pokazu emotikonów. Przedstawiają one zobrazowanie wszystkich emocji, nawet tych sprzecznych, które pojawiły się na przestrzeni kilku miesięcy. Niebagatelne jest to, że te zestandaryzowane „buźki” są symbolem naszego bycia w Internecie i prób przekazywania poprzez niego uczuć. W tej serii szlafrok, jest równie masywny, co w pierwszej, jednak tutaj główną rolę gra jego asymetria. Ona także podkreśla chwiejność stanów emocjonalnych spowodowanych pandemią. Podobnie płaszcz, urozmaicony tym razem brokatowymi i odstającymi elementami. Tutaj też z lekkim „przymrużeniem oka”, projektanci podkreślają istotę dystansu społecznego. W tym przypadku wkrada nutka dowcipu, która dostrzegalna jest również w bardzo patetycznym nagraniu prezentującym całą kolekcję. Link do nagrania–>tutaj
Ostatnią częścią kolekcji zawładnęły serca. Pojawiają się w każdym z trzech projektów i tak jak napisali sami projektanci, podkreślają one, że : „Wszyscy zasługujemy na miłość, niezależnie od wieku, koloru skóry, płci, religii lub seksualności”. Z tej serii wypływa optymizm, główną rolę odgrywa biel i odcienie czerwieni. Natomiast masywne projekty nie przytłaczają, jedynie uwydatniają istotę przekazu. Projektanci Viktor Horsting i Rolf Snoeren starają się ukazać, że pomimo pandemii nie powinniśmy zapominać o tak istotnej kwestii jak równouprawnienie.
Kolekcja Haute Couture na jesień/zimę 2020 marki VIKTOR&ROLF jest idealnym przykładem odpowiedzi mody na otaczającą nas rzeczywistość. Sztuka Wysokiego Krawiectwa daję możliwość nie tylko ukazania rzemiosła, ale przede wszystkim przedstawienia niczym nieograniczonej wizji artystycznej. Choć skromna w ilość projektów, kolekcja robi wrażenie jakością oraz niosącym ze sobą przekazem. W końcu moda jest jedną z dziedzin sztuki. Zdecydowanie tak należy traktować te kolekcję, jako wizję artystyczną w czystej postaci.
Zuzanna Chabierska